Jak jsem slíbil, pokus o překlad do češtiny:
Od tvůrců Carcassonne přišel v roce 2007 Cestovatelské Carcassonne: miniaturizovaná verze základní hry v grafice C1. Pro srovnání, běžné dlaždice mají rozměry 45 x 45 mm; cestovní vydání o rozměrech 35 x 35 mm. Pravidelné následníky jsou asi 16 mm vysoké a 16 mm široké; mini-meeply jsou zmenšeny na 12 x 12 mm.
V roce 2012 došlo k reprintu hry, nicméně oficiálně pro tuto edici nebyly vytvořeny žádné expanze. Fanoušci se ujali „miniaturizace“ několika rozšíření a rozšíření Cestovatelské vydání:
[Pouze registrovaní a přihlášení uživatelé mohou zobrazit URL odkazy - klikněte ZDE pro přihlášení/registraci.]
.
Tato edice se pravděpodobně hraje méně než ta původní, a je to tak správně: většina z nás tráví většinu roku ve svém rodném městě a cestuje jen příležitostně. Ale hra je tam neustále... takže nadšenci z Carcassonne přišli se způsoby, jak začlenit mini-meeples (od nynějška mini) do běžné hry.
Našel jsem 13 variant/rozšíření, z nichž některé byly prezentovány spíše jako nápad, co kdyby, jiné jako hotová a poměrně propracovaná rozšíření.
V tomto příspěvku se zaměřím pouze na použití mini, i když některá rozšíření mohou mít více prvků. Přidám i zdroj, možná budete chtít zkusit variantu.
V anglickém abecedním pořadí jsou zde:
1.
Učeň (Apprentice)
Autoři/Přispěvatelé: Scott V
Zveřejněno dne: BGG
Počet představených mini: až 100 kartičky, 1. Až 200 kartičky, 2. A tak dále...
Hratelnost
Umístění kartičku: obvyklým způsobem
Mini nasazení: nasazení na bezplatnou funkci a její obsazení.
Bodování ve hře: sám, nemůže skórovat (viz klášter níže), jinak má sílu 0,5 meeple.
V ambitu je to nováček a boduje sám, 5 bodů
Extra krok: Může se vrátit v ruce majitele na konci kola, dokonce i z města Carcassonne
Konečné bodování: Nováček získá polovinu bodů zaokrouhlených dolů
Interakce
Hrabě, král a lupič: Může navštívit město Carcassonne
Obchodníci a stavitelé: Prase nebo stavitel stejné barvy mohou být umístěny na objekt s osamělým učedníkem.
Princezna a drak: Může být sežrán drakem.
Může být chráněn Víla
Dá se svést princeznou
Může používat magický portál
Věž: Věže mohou zajmout učně. Výměna zajatců je stejná, ale volitelné výkupné je 2 body místo 3
Nelze použít k "cap" věží
Opatství a starosta: Ve městě bez vlajek se starosta a učeň stejné barvy počítají jako rytíř
Přízrak: Přízrak nemůže být umístěn současně s učedníkem
Kolo štěstí: Nelze jezdit na Kolo štěstí
Perníkový panáček: Nelze získat body z Perníkový panáček
Mor: Může zemřít na mor
Kruhy v obilí: Může používat kruh v obilí
2.
Učni (Apprentices)
Autoři/Přispěvatelé: crasher
Zveřejněno dne: BGG
Počet představených mini: počet hráčů
Hratelnost
Umístění kartičku: obvyklým způsobem
Mini nasazení: Nasaďte na funkce, kde již máte meeples, ale žádné mini
Bodování ve hře: Sami o sobě, síla 0. Pokud jsou ostatní nerozhodní, může nerozhodný výsledek zrušit číslo mini
Interakce
Hrabě, král a lupič: Nelze navštívit město Carcassonne
Princezna a drak: Může být sežrán drakem.
Pokud princezna odstraní z města posledního rytíře hráče, vrátí se také všichni učni v tomto městě.
Nelze použít magický portál
Věž: Nemůže být zajat věží
Nelze použít k "cap" věží
Kataři: Hráč může použít sousední klášter k ovlivnění útěku panoše v obleženém městě
3.
Baby Boom
Autoři/Přispěvatelé: Dave
Zveřejněno dne: CarC
Počet představených mini: Začněte s žádným, můžete přidat jeden: pokud jste jednou ve hře vyhráli město se dvěma meeply, můžete se vzdát bodů a získat mini
Hratelnost
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem
Mini nasazení: Když je k dispozici, hrajte jako běžní meeple
Bodování ve hře: Bodujte jako běžní meeple
Konečné bodování: Bodujte jako běžní meeple
4.
Carcapíseň ledu a ohně (Carcassong of Ice and Fire)
Autoři/Přispěvatelé: Fritz_Spinne
Zveřejněno dne: CarF
Počet představených mini: 1
Další relevantní nový materiál: 8 žetonů síly
1 Princezna meeple
Hratelnost
Umístění kartičku: Standardní pravidla jsou rozšířena
Mini nasazení: Nasaďte obvyklým způsobem
Bodování ve hře: Aktuální síla je označena žetonem. Začíná od 0,5 a roste o 0,5 s každým městem, kterému půlčík pomohl vyhrát.
V kapitálu se síla zvyšuje o 0,5
Interakce
Obchodníci a stavitelé: Stavitel lze použít na ulici nebo ve městě, které má pouze jedno dítě
Princezna a drak: nelze se nechat svést princeznou (na dlaždici nebo meeple)
5.
Trpaslíci v dolech (Dwarves in Mines)
Autoři/Přispěvatelé: kettlefish
Zveřejněno dne: CarF
Počet představených mini: 1
Hratelnost
Extra krok: Miner obdrží jednu jednotku rudy a poté se přesune do další těžební oblasti
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem
Mini rozmístění: Nasazení jako běžný meeple nebo dolu
Extra krok: Pokud bodování meeple dopadne na tmavé pole, můžete umístit těžaře. Pokud je miner již umístěn, vraťte miner do ruky.
6.
Plánování rodiny (Family Planning)
Autoři/Přispěvatelé: Fritz_Spinne
Zveřejněno dne: CarF
Počet představených mini: 4-5 na straně, v závislosti na rozšíření a další distribuci meeple. Pravidla jsou konkrétnější
Hratelnost
Extra krok: Bezdětný manželský pár dostane dítě na funkci. Dítě farmářů může zůstat jako farmář nebo jít do zásoby hráče.
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem. Pokud spojíte osamělé dítě se „svobodným“ dospělým, začíná vzdělávání a dospělý je nyní „zaneprázdněn“ (jeden žák
na dospělého)
Mini nasazení: Nasaďte obvyklým způsobem
Bodování ve hře: Sám, síla 0. Vedle dospělého 0,5.
Extra krok: Pokud je bodování v uzavřené funkci a jsou k dispozici dospělí, dítě je nahrazeno dospělým, jinak se vrací v zásobě hráče
Interakce
Hrabě, král a lupič: Nelze navštívit město Carcassonne
Obchodníci a stavitelé: Stavitel nelze použít na ulici nebo ve městě, které má pouze jedno dítě
Princezna a drak: Může být sežrán drakem.
Může být chráněn Víla
Dá se svést princeznou
Může používat magický portál
Věž: Může být odstraněna věží, ale vraťte ji v zásobě hráče
Nelze použít k "cap" věží
Kolo štěstí: Nemůže jezdit na Kolo štěstí a není jím ovlivněn
Mor: Nemůže zemřít na mor
Kruhy v obilí: Může používat kruh v obilí
Létající stroje: Lze použít jako letec. Pokud přistanete vedle „svobodného“ dospělého, začíná vzdělávání
Katapult: Žeton Svést nahrazuje dítě dítětem
Mosty, hrady a bazary: Malá města s jedním dítětem nelze přeměnit na hrad
Zlaté doly: Sám nebo ne se podílí na distribuci zlatých kusů
Mág a čarodějnice: Zavřením funkce s osamělým dítětem a mágem získáte bonusové body (ale ne ty základní)
V zásobách (Jonathan Warren): nelze plenit
Šibenice (Jonathan Warren): nelze oběsit
Vězení Carcassonne (Kevin Graham): unikněte zajetí a vraťte se do hráčovy zásoby.
Rytířský turnaj (Jonathan Warren): neúčastněte se rytířského turnaje
Lukostřelecký turnaj (Scott): může se zúčastnit lukostřeleckého turnaje
Farmář v údolí (Carcking): Pokud se louka počítá jako farma v údolí, může dítě dokončit svůj výcvik.
Děti rostou (Patrik Wikström): Děti v tomto rozšíření vyrůstají jinak. Z tohoto rozšíření plánovaného rodičovství můžete také převzít pravidlo pro mít děti.
Poté se doporučuje, aby děti, které odrostly, byly ze hry vyřazeny a neodloženy.
7.
Follo-wee
Autoři/Přispěvatelé: Dennison Milenkaya
James Searles
Zveřejněno dne: BGG
Počet představených mini: 2 + číslo hráčů
Hratelnost
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem.
Minirozmístění: Nasazení na libovolnou funkci na libovolné dlaždici, pokud je tento segment funkce volný. Nelze nasadit na farmu nebo klášter
Bodování ve hře: Když je funkce uzavřena, hráč s většinou skóruje jako obvykle mínus segment obsazený soupeřem Follo-wee
Extra krok: Po skórování se nevracejte do ruky (vypadněte ze hry)
Interakce
Obchodníci a stavitelé: Komodita není udělena, pokud na ní Follo-wee
Hostince a katedrály: Hostinec nebo katedrála obsazená Follo-wee je zrušena (ve hře a na konci hry)
8.
Majitelé hostinců a stájí (Inns and Stables Owners)
Autoři/Přispěvatelé: ShadowP68
Zveřejněno dne: CarC
Potřebné rozšíření: Hostince a katedrály
Počet představených mini: 4
Hratelnost
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem.
Bodování ve hře: Body za hostinec, bonus za silnici.
Body za dokončenou stáj, bonus za dobytek.
Extra krok: Může nasadit majitele hostince nebo stáje na čerstvě položenou dlaždici (druhý tah dřeva)
Konečné hodnocení: Nedokončené stavby nepřidělují body rozšíření
9.
Minimeeple použití
Autoři/Přispěvatelé: Kolja Geldmacher
The Apostle Green
Zveřejněno dne: BGG
Počet zavedených mini: 4, nahrazují jedno běžné meeple
Hratelnost
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem.
Mini nasazení: Nasazení na bezplatnou funkci nebo funkci obsazenou pouze mini; nebo nasadit na obsazený prvek, ale nemůže mít více než dva, pokud jsou již
přítomny jiné než mini
Bodování ve hře: 3 mini jsou potřeba, aby se počítaly jako jedna běžná, jinak se počítají jako 0 a nemohou skórovat
10.
Krysař (Pied Piper)
Autoři/Přispěvatelé: Quevy
Zveřejněno dne: CarC
Počet představených mini: 2, nahradit 2 běžné meeple
Hratelnost
Extra krok: Pohyb krysaře spuštěný krysou. Pokud potkáte dítě, buď zaplaťte 2 body, nebo vraťte dítě do inventáře
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem.
Mini nasazení: Nasaďte a používejte jako běžné meeple
Bodování ve hře: Síla 0,5
11.
Pokušitelka (Temptress)
Autoři/Přispěvatelé: Roscoe
Zveřejněno dne: CarC
Počet představených mini: 1
Hratelnost
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem.
Mini rozmístění: Rozmístěte na dlaždici přímo sousedící ortogonálně a na stejném prvku jako normální meeple stejné barvy
Bodování ve hře: Síla 0,5
Konečné hodnocení: Síla 0,5
12.
Děti rostou (The Kids Are Growing Up)
Autoři/Přispěvatelé: Patrik Wikström
Zveřejněno dne: CarC
Počet představených mini: 2, nahradit zpočátku 2 běžné meeple
Hratelnost
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem.
Mini nasazení: Nasaďte na funkci, kde již máte pravidelné setkání. Nelze umístit na farmu nebo klášter
Bodování ve hře: Sami o sobě, síla 0. Pokud jsou ostatní nerozhodní, může nerozhodný výsledek zrušit číslo mini. Většinový vlastník získá 1 bonusový bod za
dlaždici pro jedno dítě, 3 body pro obě v rámci stejná uzavřená struktura.
Extra krok: Hráč, který tuto funkci skóroval, mohou být čerstvě navrácené děti vyměněny za dospělé (děti jsou odstraněny ze hry)
Konečné hodnocení: Nedokončené stavby nepřidělují body rozšíření
Interakce
Hrabě, král a lupič: Nelze navštívit město Carcassonne
Princezna a drak: Nemůže být sežrán drakem, ale pokud zůstane osiřelý kvůli drakovi, vrátí se v zásobě hráče.
Může být chráněn Víla
Věž: Může být odstraněna věží, ale vraťte ji v zásobě hráče. Pokud zůstane sirotek kvůli věži, vrátí se v zásobě hráče
Vězení Carcassonne (Kevin Graham): Nemůže být zajat
Rytířský turnaj (Jonathan Warren): neúčastněte se rytířského turnaje
13.
Kašna přání (Wishing Well)
Autoři/Přispěvatelé: Novinka
Zveřejněno dne: CarC
Doporučené rozšíření: Kašny
Počet představených mini: 2, pokud se hrají samostatně
6 v kombinaci s majiteli hostinců a stájí
Revidované pravidlo v kombinaci s Děti rostou
Hratelnost
Umístění kartičku: Obvyklým způsobem.
Mini rozmístění: Pokud má dlaždice dobře na silnici, lze rozmístit příznivce
Extra krok: Po dokončení cesty si může něco přát, což vede k další akci.
Konečné bodování: Pokud je na silnici sám, boduje silnici; 0 jinak
Kromě
Baby Boom, který používá mini jako vtip (ale vizuálně lépe by ho posloužil normální meeple), všechna rozšíření mají svou roli pro nově představené postavy. Bohužel není konzistentní v tom, jak by se nové postavy měly hrát, každý autor má své důvody postupovat tak, jak postupuje. V jednom rozšíření lze mini nasadit samostatně, v jiném nikoli. V jednom rozšíření může Drak mini sežrat, v jiném ne. V jednom může město navštívit, v jiném ne. I to, jak skórují, se liší.
Pro snadné srovnání přikládám pracovní list s rozšířeními umístěnými vedle sebe.
Existují společná témata: autoři se snaží nezahltit hru postavami, takže obvykle omezují počet představených mini nebo nahrazují běžné mini za mini. Při skórování mají minis obecně sílu 0 (ale mohou rozhodnout o remíze regulérů) nebo 0,5.
Bylo by možné hrát mega hru se všemi těmito rozšířeními? Podle mě ano, ale s obtížemi. Vzhledem k tomu, že se různá mini chovají odlišně, potřebovaly by zvláštní značku svého druhu - možná by jejich pás mohl být tvarován tak, aby naznačoval, ke kterému rozšíření patří. Tento aspekt by pouze zpomalil hru, protože hráči možná budou muset zkontrolovat mini "identitu" a pravidla, než se rozhodnou pro svůj další krok.
Ale předpokládejme, že skupina tří velmi odhodlaných hráčů výzvu přijme. Takto by vypadal startup Meeple:
| Běžné | mini |
Základní Carcassonne | 7 | 0 |
Učeň | 7 | 3 (předpokládejme někde mezi 300 a 400 kartičky mapy) |
Učni | 7 | 3+3=6 (tři hráči) |
Baby Boom | 7 | 6+1=7 (ten může být představen později nebo nikdy nehrán) |
Carcapíseň ledu a ohně | 7 | 7+1=8 (všimněte si, že strana štamgastů je složitější) |
Trpaslíci v dolech | 7 | 8+1=9 |
Plánování rodiny | 7 | 9+4=13 (konzervativní varianta) |
Folo-wee | 7 | 13+5=18 (dva + tři hráči) |
Hostince a majitelé stájí | 7 | 18+4=22 |
Minimeeple použití | 7-1=6 | 22+4=26 |
Krysař | 6-2=4 | 26+2=28 |
Pokušitelka | 4 | 28+1=29 |
Děti rostou | 4-2=2 | 29+2=31 (dva štamgasti jsou stále poblíž, aby nahradili dvě mini) |
Dobře si přát | 2 | 31+3=33 |
I když vezmeme v úvahu
Baby Boom mini jako pozdější přírůstek do hry, dochází k opravdové inflaci mini, protože hráč začne s 32 ve svém inventáři. Mezitím se počet štamgastů zredukuje ze 7 na 2 s nadějí, že znovu zavedou dva, až děti vyrostou, a dostanou mini s plnou funkcí jako potomci baby boomu. S
Plánování rodiny mohou až 4 další běžní hráči nahradit mini, čímž se jejich celkový počet zvýší na 9, nad obvyklou hru.
Pojďme ještě o krok dále a zeptejme se: dá se taková hra vůbec hrát? S
Učni,
Děti rostou a
Pokušitelka může být mini nasazeno pouze vedle běžného. Vzhledem k tomu, že je velmi těžké nasadit děti a vyrůst z nich získat štamgasty, je to už obrovský handicap.
Mezitím z mini mini, které lze nasadit autonomně, 6 druhů samo neboduje (1 může získat pomoc od starosty), 1 druh musí spojit až tři ze svého počtu, zatímco pět z 1 druhu je jednorázových. používat a frustrovat bodování (malá frustrace, ale přece). Obnova štamgastů by byla velmi pomalá, možná ani s 300 až 400 kartičky nebude dost času na jejich získání a zahrání a konečné skóre se výrazně sníží.
Vyplatí se tedy vůbec takovou hru zkoušet? Záleží na vkusu každého, ale řekl bych, že asi ne, hra se příliš vymyká původnímu Carcassonne. Možná však budete chtít obvyklou hru obměnit několika těmito variantami.
Veselé hraní!